Concepten fotograferen
Een concept fotograferen is altijd lastig
Probleem is vaak het bedenken van een beeld
Het fotograferen van een concept is altijd wat lastig. Want wat is nu eigenlijk een concept? Hoe ziet dat er uit? Dat moeten we eerst weten willen er een foto van kunnen maken.
Willen we een kat fotograferen? Dan fluiten we onze eigen kat. Of we lenen de kat van de buren voor een kwartiertje. We fotografen het dier. En we zijn klaar.
Maar nu het fotograferen van een abstract project. Zeg maar één of ander concept. Dat moeten we dan verbeelden. Maar is dat goed genoeg? Herkent een kijker onze interpretatie van het concept wel of had die iets heel anders voor ogen? Alle kans dat jouw concept en zijn concept niet goed op elkaar passen. En daar ga je dan, met al je goede gedrag. Het fotograferen van een concept vraagt dus altijd het nodige denkwerk vooraf. In dit specifieke geval ging het om het concept "drukte". Laten we dat eens wat uitwerken.
Het concept drukte
twee filters op een 50 mm objectief |
Maar hoe leg je nu drukte vast? Drukte is inderdaad wel een concept. Het is ook een puur persoonlijke beleving. Want wat de ene persoon heel druk vindt, vindt de ander helemaal niet druk maar juist lekker gezellig, zo met elkaar.
Drukte in Lisse in de buurt van de Keukenhof |
Dus die individuele beleving is al een belangrijk punt. Een ander punt is dat een foto van alleen een rij auto's niet uit de verf komt. Dat kan net zo goed een kortstondige opstopping voor een verkeerslicht zijn geweest. Trouwens, je ziet niet eens echt dat ze stilstaan, het kunnen best rijdende auto's zijn geweest die met een zeer korte sluitertijd "bevroren" zijn. Nee, met een rij auto's alleen komt het concept drukte niet goed tot uiting.
Het concept "drukte" moet dus anders vormgegeven worden. Bijvoorbeeld door naar de aloude techniek van het fotografisch overdrijven uit te wijken. Door een concept te overdrijven wordt het vaak duidelijker wat het concept nu eigenlijk was. En daarmee wordt de interpretatie van de oplossing die we voor ogen hebben al weer wat eenduidiger.
Als we willen gaan overdrijven dan komen we al snel terecht in de wereld van de effectfilters. Bij drukte denken we dan al snel aan een effectfilter voor meervoudige opnamen.
Het resultaat is de foto hieronder. Voor mensen die bekend zijn in de omgeving van de oprit naar de Keukenhof is de foto nog wel herkenbaar. Het concept drukte is er imho op deze manier wel beter in terug te vinden.
Effectfilter voor meervoudige opnamen
Een dergelijk filter is zo geslepen dat het beeld in een aantal herhalende delen uiteen valt. Dat is wel leuk, maar het valt in de praktijk toch vaak wat tegen. En dus wordt er een tweede filter op het eerste geschroefd. Dat ziet er wat koddig uit zoals op het (smartphone-)fotootje hierboven te zien is. Maar het effect is een stuk bevredigender dan dat van een enkelvoudig filter. De filters kunnen onafhankelijk van elkaar bewogen worden met een soort hefboompje aan de zijkant dat op de foto van de filters op het objectief goed te zien is. Zeker als de twee filters haaks op elkaar staan is het effect vrij bizar. Zie bijvoorbeeld deze foto's van het meest geliefde kunstwerk van Lisse...Het resultaat is de foto hieronder. Voor mensen die bekend zijn in de omgeving van de oprit naar de Keukenhof is de foto nog wel herkenbaar. Het concept drukte is er imho op deze manier wel beter in terug te vinden.
Drukte bij de Keukenhof weergegeven via een dubbel effectfilter |
Hoe kom je voordelig aan dit soort filters
Een goede plaats om voor maar een paar euro aan dit soort effectfilters te komen is Marktplaats.nl. Veel fotografen denken dat alles met nabewerkingssoftware opgelost kan en moet worden en gaan neerkijken op het gebruik van filters voor op het objectief. Een bekende fabrikant van effectfilters is Cokin maar er zijn er meer. Ondanks deze opkomst van de nabewerkingssoftware hebben dit soort filters zich toch uitstekend weten te handhaven op markt. Sterker nog, er zijn een aantal fabrikanten bijgekomen die vooral in het high-end en dus dure segment van de markt voor objectieffilters actief zijn. Van een verdringing lijkt dus geen sprake te zijn. Integendeel zou je bijna zeggen.Nabewerkingssoftware inzetten?
"Dat doe ik wel met Adobe photoshop", zo hoor en lees je dan. Toch heeft het gebruik van optische hulpmiddelen bij de opname veel voordelen ten opzichte van het werken met dit soort nabewerkingssoftware. Al is het maar de noodzaak om bij de opname meer na te moeten denken om tot een goed afgewogen foto te komen. Daarnaast is het effect vaak natuurlijker en wat realistischer.Maar goed, iedereen heeft zo een voorkeur op dat punt en dat is alleen maar goed. Zeker als we op dat punt van elkaar kunnen leren.
Nicolaas/S Fotografie in Lisse.
Meer dan 50 jaar ervaring
in verschillende takken van de fotografie