woensdag 6 maart 2019

Hoe maak je een goed verkopende stockfoto

Hoe maak je een goed verkopende stockfoto


Als u wat geld wilt bijverdienen met stock fotografie dan dient u daar bepaalde regels bij in acht te nemen.

Het doet er daarbij niet veel toe of u gebruik maakt van een grote stockfoto service of één van de vele kleinere.

Een "mooie" foto is beslist nog geen goede stockfoto

Het principe is simpel. Maak foto’s die verkopen. Dat is verreweg de belangrijkste eis die aan uw stockfoto worden gesteld. Zou u betalen voor een foto van de schoonmoeder van uw buurman? Of van zijn hond? Waarschijnlijk niet. Zelfs niet van de buurman zelf. En datzelfde wat u denkt geldt voor iedereen die stockfoto’s koopt.

Ook "mooie" foto's van zonsondergangen, bekende landschappen en stadsgezichten doen meestal de koper niet veel.

de zon komt op in de mist boven de Haarlemmermeerpolder. Mooi maar geen stockfoto


Er wordt gezocht naar concepten

Wat men wel zoekt is een stockfoto die een concept weergeeft. Bijvoorbeeld het concept carrière. Of relatie. Of pensionering. Een stockfoto met relatie naar een zakelijke concept verkoopt relatief gemakkelijk. Ook bijvoorbeeld een stockfoto van mensen die handen schudden (ook alleen de handen) omdat deze associaties wekt met samenwerken, overeenkomsten, contracten, verdragen en dergelijke.


Zelfs zaken als afscheid nemen of echtscheiding. Vaak betreft het ook foto’s van alledaagse dingen. Wel eens op zoek geweest naar een stockfoto van een deurkruk? Op dat gebied liggen er nog volop kansen voor wie in de wereld van de stockfotografie een zakcent wil bijverdienen.

Ga aan de gang en maak
  • 100 foto's van deurkrukken
  • 100 foto's van voordeuren
  • 100 foto's van voortuintjes
  • 100 foto's van speeltuintjes met speeltoestellen
  • 100 lantaarnpalen
  • 100 bushaltes
  • 100 foto's van prullenbakken
  • 100 foto's van pinautomaten
  • 100 foto's van ....noemt u maar iets alledaags.. 

U hebt het idee achter stockfotografie nu waarschijnlijk wel te pakken. Zorg wel dat de foto's geschikt zijn om verder te bewerken. Dus een hoge resolutie. Dat scherpte en belichting zo goed mogelijk moeten zijn spreekt natuurlijk al voor zich.

En reisfotografie dan?

Reisfotografie kan goed verkopen.  Maar alleen als het goed concepten kan illustreren. Bijvoorbeeld het parlementsgebouw in Londen kan het concept democratie weergeven of andere zaken die met de overheid te maken hebben. Het gebouw van de effectenbeurs kan de financiële wereld illustreren.

Juridische valkuilen liggen op de loer

Kijk uit met de juridische valkuilen. De meeste stockbureau’s hebben strikte regels voor stockfoto’s waar personen op voorkomen. En dat geldt zeker als deze mensen ook nog eens herkenbaar zijn. Ook eigendom of andere zaken die tot een persoon te herleiden zijn (bijvoorbeeld een auto met een herkenbaar kenteken), geregistreerde merken of logo’s kunnen problemen geven.

Gebruik een modelrelease

Bij twijfel gewoon toch maar liever niet gebruiken. De mogelijke opbrengst is de ellende niet waard. Wilt u toch een stockfoto met personen erop inzenden zorg dan voor een zogenaamd modelrelease waarin de betrokkene afstand doet van alle rechten. In het algemeen krijgt u een dergelijk modelrelease echter alleen als u een professioneel model gebruikt. In de modellenwereld zijn ze heel gebruikelijk.

Zorg voor goede trefwoorden voor uw stockfoto

Belangrijk is ook om uw stockfoto van de juiste trefwoorden te voorzien. Sterker nog, het gebruik van de juiste trefwoorden is misschien wel de belangrijkste reden voor succes van uw ingezonden stockfoto of juist van het ontbreken daarvan.

Elk stockbureau of elke website geeft u de mogelijkheden om uw stockfoto van trefwoorden te voorzien. Meestal wordt dit “tagging” genoemd. Bedenk dat zelf de beste foto waardeloos is als deze niet terug te vinden is tussen de honderdduizend andere op de website.

Een goede omschrijving maken van uw stockfoto

Een goede omschrijving van uw stockfoto moet direct antwoord op de zes simpele vragen Wie, Wat, Waar, Wanneer, Waarom en Hoe geven.

Stel dat u een leuke serie foto’s hebt geschoten in een ziekenhuis en dat u deze bij een stockfotobureau onder wilt brengen. Dan gaat u deze vragen als volgt beantwoorden

Wie — Bijvoorbeeld dokter, verpleegster of patient.
Wat — lancet of stethoscoop.
Waar — hospitaal, wachtkamer
Wanneer — ochtend, middag of ’s Winters

En dan natuurlijk “Waarom” Want dat geeft in feite het antwoord op het concept dat we weer willen geven. En dan krijg je zaken als ziek, geduld, in afwachting.

Tot slot geeft “Hoe” het antwoord op de technische aspecten van de foto zoals zwartwit, meegetrokken of monochroom.

Zorg voor hoge technische kwaliteit

Probeer de technische kwaliteit van uw stockfoto zo hoog mogelijk te houden. Zorg voor weinig ruis en probeer daarom met lage ISO te werken. Sleutel niet teveel aan de orginele opname met nabewerkingssoftware. De koper kan dat altijd nog naar eigen smaak en toepassing doen.


Nicolaas/S Fotografie in Lisse. 
Meer dan 50 jaar ervaring
in verschillende takken van de fotografie

Een voorbeeld van onze overige producten en diensten